Pros and Cons | Jazz Thing Next Generation Vol. 89 Windisch Trio

Album info

Album-Release:
2021

HRA-Release:
27.08.2021

Label: Double Moon Records

Genre: Jazz

Subgenre: Contemporary Jazz

Artist: Windisch Trio

Album including Album cover

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 96 $ 13.50
  • 1 End of May 06:20
  • 2 Oknagut 05:57
  • 3 Interlude I 04:59
  • 4 Pros and Cons 06:33
  • 5 Going for It 05:30
  • 6 De Rona 06:13
  • 7 Interlude II 04:46
  • 8 Berger 08:26
  • 9 Nie Aufhören 04:16
  • Total Runtime 53:00

Info for Pros and Cons | Jazz Thing Next Generation Vol. 89

Das Windisch Trio präsentiert ein variables, melodisch wie rhythmisch spannendes Debüt. Ohne Worte transportieren die eigenständigen Stücke Empfindungen und Gefühlslagen. Eindrucksvolles Oszillieren zwischen Transparenz und Verdichtung.

An guter Presseresonanz mangelt es dem Wahl-Berliner Julius Windisch wahrlich nicht. So schrieb die London Jazz News zum Debütalbum seines Quartetts: »Die Musik ist originell, ausgeklügelt und fesselnd« und Jazzcournal. co. uk sekundierte: »unberechenbar und unaufdringlich, zeigt das Windisch Quartett gleichermaßen Wildheit und Coolness.»

In eine konzeptionell andere Richtung geht Julius Windischs Anfang 2020 gegründetes Trio mit Igor Spallati und Fermín Merlo, das nun sein souveränes / gravitätisches Debütalbum Pros & Cons präsentiert. Den Anstoß gaben einige Stücke, die Windisch schon 2019 geschrieben hatte. Unter Windischs Führung schlägt das Trio neue Funken aus dem populären Format.

Das ausdrucksstarke Spiel des Bandleaders wechselt von poetischer Introvertiertheit zu kraftvollen Expressionen, lässt gängige Voicings und Phrasen hinter sich. Der kompositorische Gestaltungswillen offenbart sich in komplexen Passagen und gewitzten Details. Ihre Klangsprache lässt auch Jazz-ferne Einflüsse, etwa der klassischen Moderne, des Impressionismus und Minimalismus durchschimmern. Windischs Kompositionen bilden Sprungbretter für feinsinnige bis zupackende Kollektiv-Improvisationen, in deren Verlauf Führungsrollen nahtlos weitergereicht werden.

Sparsam-melodische und dynamische Passagen sowie individuelle Klangfarben (mit dem Bogen gestrichener Bass, lautmalerische Schlagzeug-Einsätze) kreieren lyrische Stimmungen und energetische Spannungsfelder.

Windisch Trio:
Julius Windisch, Klavier
Fermin Merlo, Bass
Igor Spallati, Schlagzeug




Windisch Trio
presents a variable, melodically and rhythmically exciting debut. Without words, the independent pieces convey feelings and emotional situations, completely in the sense of Julius Windisch, who prefers to listen to music that “affects me emotionally.” The personal sound language of the three musicians and their impressive oscillation between transparency and compression create mesmerizing moments and generate distinctive sparks from the piano trio format.

Julius Windisch
was born in Stuttgart on Sept. 7, 1995 and grew up in Offenburg. He studied at the University of the Arts, Bern, in 2014-2017, among others under Django Bates, Manuel Bärtsch and Colin Vallon. In 2017-2019, he studied in the European Jazz Master program at Rytmisk Music Conservatory, Copenhagen. In 2015 and 2016, Windisch was a fellow of the Lyra Stiftung Zurich. He received further funding from: Musikfonds, Schweizer Interpretenstiftung, Foundation SUISA, Kultur Stadt Bern and Canton Bern. He has played with Peter Bruun, Kresten Osgood, Philipp Gropper, Bernhard Meyer, Tristan Renfrow and others.

Fermin Merlo
was born in Buenos Aires on April 28, 1992. The son of a double bass professor, he was a child prodigy and an active part of the metropolitan scene for a decade. He played with various projects in the most important clubs and festivals in South America. Merlo also toured internationally in bands with Tim Berne, Tony Malaby, Leo Genovese, Ralph Alessi, Mike Moreno and John Hollenbeck. Since his arrival in Berlin, he has worked with Elias Stemeseder, Uli Kempendorff, Johannes Fink, Felix Henkelhausen and others.

Igor Spallati
was born on August 16,1985 and grew up in Perugia. He studied there until 2009 at the Conservatorio di musica and then at the UdK (Jazzinstitut) Berlin. Since then, he has played in stylistically diverse projects, such as Silke Eberhard’s Potsa Lotsa XL, Musina Ebobissé Quintet (nominated for the German Jazz Prize 2021), Simon Kanzler's Talking Hands and the Wolfgang Schmidtke Orchestra. He has also participated in various recordings, such as Anna Webber's Percussive Mechanics (with Elias Stemeseder, Max Andrzejewski, James Wylie et al.; Pirouet Records) and Benjamin Schaefer's Hive Mind (with Frank Wingold and Jonas Burgwinkel).



This album contains no booklet.

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