Balkan Rhapsodie Eugen Cicero

Album info

Album-Release:
1970

HRA-Release:
22.03.2016

Label: MPS Classical

Genre: Jazz

Subgenre: Contemporary Jazz

Artist: Eugen Cicero

Album including Album cover

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 88.2 $ 13.20
  • 1 Dir gehört mein ganzes Leben 04:48
  • 2 Seltener Weizen, seltene Gerste, seltenes Korn 04:50
  • 3 Memories Of Clausenburg 04:09
  • 4 Süßer Klang ertönt 04:36
  • 5 Nur ein Mädel gibt es auf der Welt 04:16
  • 6 Dort in der Ferne 04:15
  • 7 Im Mondschein 04:54
  • 8 Der Schlitten eilt 04:38
  • Total Runtime 36:26

Info for Balkan Rhapsodie

'Balkan Rhapsody' ist das siebte Album das MPS mit Eugen Cicero auf den Markt gebracht hat. Das erste erschien 1965 mit dem Titel Rokoko Jazz (CRM 604). Bis zu diesem Zeitpunkt galt der junge Rumäne in Jazzkreisen als Geheimtip. Danach wurde der Name Cicero (eigentlich Ciceu) rasch zum 'Gütezeichen' für einen ungemein flexiblen Piano-Sound, dessen technische Qualitäten mit jener unberechenbaren Kreativität korrespondieren, ohne die auch die Überzeugendste handwerkliche Leistung eben nur formale Rhetorik bleibt.

Cicero kommt von der Konzertmusik her, deren Spielregeln er perfekt beherrscht. Auf diesem Gebiet hätte er zweifellos ein brillante Karriere gemacht Doch zum Glück war seine 'Antenne' auf Jazz ausgerichtete. Denn der Konzertpianist ist letztlich den starren Gesetzen der reproduktiven Interpretation unterworfen. Ein wirklich kreativer Musiker aber muss sich innerhalb der Grenzen einer nur reproduktiven Aufgabe beengt fühlen. Cicero sagte früher einmal, er habe immer nach musikalischer Freiheit gestrebt. Er meinte damit eben jede schöpferische Freiheit, die sich nur in einem offenen musikalischen Rahmen wie dem des Jazz verwirklichen kann, der im übrigen dank seines Stil-, Formen-, Stimmungs- und Ausdrucksreichtums der ganzen akademischen Musik (zumindest seit der Klassik, wenn man einmal das rhapsodische Instrumental-Genre ausnimmt) weit überlegen ist. Um sich auf dieser Ebene qualifizieren zu können, braucht man Improvisationstalent, Intuition, spieltechnische Sicherheit, ein ausgereiftes Gespür für Stimmungswerte und für Zuordnung spannungserzeugender Komponenten.

Mit solchen Eigenschaften ausgestattet konnte sich Cicero rasch in der internationalen Spitzenklasse platzieren er neigt zum Typus der sensuellen Musik, was sich in der engen Wechselbeziehung der melodischen und rhythmischen Elemente ausdrückt, und verfügt über eine optimale Ausdrucksskala. Sie reicht von lyrischer Verhaltenheit über burleske Kapriolen bis zu nerviger Expressivität, vom graziösen Glissando bis zum gehämmerten Tremolo. Cicero liebt Kontraste und wechselt oft den Rhythmus. Und immer wieder faszinieren seine rasanten und dynamischen Swingläufe ….“ (Egbert Höhl)

Als Cicero's Rokoko Jazz erschien, hatten sich längst die Routiniers dieses Genres bemächtigt. Ein Debütant musste also schon mit einer gravierenden Leistung überzeugen, um Erfolg zu haben. Cicero setzte sich mit seinen Adaptionen vor- und frühklassischer Kompositionen durch, weil es Anverwandlungen waren, Neuschöpfungen: Essenzen -gewonnen aus Substanzen der alten Meisterwerke und den Impulsquellen des modernen Piano-Jazz.

Eugen Cicero, Klavier
Johann Anton Rettenbacher, Bass
Charly Antolini, Schlagzeug

Digitally remastered


Eugen Cicero
of Romanian-Hungarian descent, was born in Cluj-Napoca (Klausenburg), Romania, on June 26, 1940. His remarkable musical aptitude manifested itself at a very early age. He started taking piano lessons at the age of four and was taught by some of the country's most renowned teachers. He owed his brilliantly sensitive touch to the instruction he received from Aurelia Cionca, while Ana Pitis initiated him into the virtuoso tradition, as personified by Franz Liszt.

In addition, Cicero studied instrumentation and composition at the National Conservatory in Bucharest. However, neither the prospect of an academic career nor that of becoming a conventional concert pianist appealed to him. He saw these roles as much too restrictive. The key musical philosophy for Cicero was to be receptive towards everything new and to maintain a free spirit in developing his art.

Growing up in a communist country, he found swing music to be a magical source of inspiration. It was therefore almost invitable that his first concert tour in the sixties took him West to Berlin to be exact the melting pot of European jazz. There, Cicero encountered musicians with a multitude of different styles, and, thanks to his well-honed powers of perception, he was able to adapt some of these to his own musical approach. Soon his personal style crystallized into the so-called Classic-Swing idiom, forging a harmonious link between classical music and mainstream jazz.

The response to Cicero's distinctive keyboard work was an immediate, widespread and enthusiastic one. His recipe for success was to introduce into exquisite baroque, classical and romantic compositions an infectious swing and sophisticated harmonies, and his gifted and dextrous hands transformed these works into timeless masterpieces.

Many musicians had already sought to combine the classical and jazz idioms, but none of them could match Cicero's ability to draw on a rich fund of knowledge and extraordinary technical expertise to achieve such an inspired synthesis. Cicero was, without question, the leading exponent of the so-called Classic-Swing style.

A true evaluation of Cicero's creativity requires not only an appreciation of his tremendous technique but also an ability to listen with the heart. Cicero loved music and he loved his audience. He never played for himself, but for his audiences, which he always succeeded in captivating. His careful selection of originals, prior to each performance, was a pure delight not only for the friends of classical music but also for jazz lovers.

Above all, however, it was the spontaneity and improvisational flair with which he presented his interpretations that transformed each of his concerts into a work of musical art something which is rarely to be experienced in the concert hall today.

In 1976 Eugen Cicero was awarded a German Schallplatten Preis for his arrangements of compositions by Franz Schubert. In addition to more than 70 recordings and numerous domestic and foreign TV appearances, he made pioneering recordings with the Berlin and Munich Philharmonic orchestras. He also toured Japan, a country where he achieved cult status thanks to his thousands of dedicated and loyal fans. It was not easy for critics to categorise Eugen Cicero's playing. The designation 'golden hands', which was attributed to him throughout his career, was an indication that both music lovers and critics valued his consistently high level of performance, especially at times of radical change in the music scene. Even now, after more than 40 years, the name of Eugen Cicero stands for amazing pianistic virtuosity, phenomenal rhythmic feeling and an inexhaustibly inventive genius. (Lisa Boulton, Villingen)

This album contains no booklet.

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