Pursuit of Ends High Pulp
Album info
Album-Release:
2022
HRA-Release:
22.04.2022
Album including Album cover
- 1 Ceremony 05:40
- 2 All Roads Lead To Los Angeles 04:42
- 3 Blaming Mercury 03:34
- 4 Window To A Shimmering World 02:39
- 5 Chemical X 04:24
- 6 A Ring On Each Finger 06:34
- 7 Kamishinjo 03:21
- 8 Inner Crooner 01:39
- 9 Wax Hands 03:37
- 10 You've Got To Pull It Up From The Ground 04:32
Info for Pursuit of Ends
»Wir sind ein Haufen Außenseiter, die sich nicht ausgrenzen lassen wollten«, sagt High Pulp-Schlagzeuger Bobby Granfelt. »Wir hatten noch nie einen akademischen Zugang zum Jazz - die meisten von uns sind in DIY-Bands aufgewachsen (DIY = do it yourself, Anm. Red.) - also waren es die Rohheit, die Energie und die absolute Freiheit der Musik, die uns in erster Linie ansprachen.«
In der Tat hat das bemerkenswerte ANTI-Records-Debüt »Pursuit Of Ends« von High Pulp etwas Trotziges, etwas absolut Befreiendes an sich. Der experimentelle Jazz der Band, der sich aus Punkrock, Shoegaze, Hip-Hop und elektronischer Musik speist, ist altmodisch und futuristisch zugleich und erinnert bisweilen an alles von Miles Davis und Duke Ellington bis zu Aphex Twin und My Bloody Valentine. Die Songs halten die Balance zwischen akribischer Komposition und intuitiver Spontaneität, und die Darbietungen sind nichts weniger als virtuos, angetrieben von rauen, ekstatischen Bläserläufen, die sich um dicke Basslinien und schwindelerregende Perkussionen ducken und schlängeln. Das in Seattle ansässige Kollektiv besteht zwar aus einer sechsköpfigen Kerncrew, doch sie nutzen auf dem Album auch ein breites Netzwerk von Kollaborateuren und haben spezielle Gäste wie den Saxophonisten Jaleel Shaw (Roy Haynes, Mingus Big Band), die Harfenistin Brandee Younger (Ravi Coltrane, The Roots), den GRAMMY-nominierten Trompeter Theo Coker und den Keyboarder Jacob Mann (Rufus Wainwright, Louis Cole) engagiert, um die Grenzen ihres ohnehin schon umfangreichen Klanguniversums zu erweitern.
Das Ergebnis ist eine üppige, cineastische Sammlung, die ebenso unvorhersehbar wie fesselnd ist, ein dringendes, berauschendes Instrumentalalbum, das es schafft, den Moment anzusprechen, ohne ein einziges Wort zu sagen.
Bobby Granfelt, Drums & Auxiliary Percussion
Rob Homan, Nord Stage 2, Moog Sub 37, Sequential Prophet-6, Grand Piano & Hammond Organ
Antoine Martel, Behringer Deepmind 12, Nord Electro, Korg Prologue 8, Moog Matriarch + Eurorack System, Moog Minotaur & Guitar
Andrew Morrill, Alto Saxophone
Victory Nguyen, Flute, Tenor Saxophone, Soprano Saxophone & Trumpet
Scott Rixon, Bass & Guitar
Featured Artists:
Theo Croker, Trumpet (10)
Jacob Mann, Lead Synthesizer (7)
Jaleel Shaw, Alto Saxophone (2)
Brandee Younger, Harp (9)
Additional Personnel:
Alex Dugdale, Tenor Saxophone (1, 2) & Bass Clarinet (2, 6)
Greg Kramer, Trombone (6)
Isaac Poole, Trombone (1, 2, 6)
Jerome Smith, Tuba (6) & Trombone (7)
Gehrig Uhles, Guitar (3, 5)
High Pulp
is an instrumental, Seattle-based collective.
It all began in 2017 when High Pulp emerged from a weekly “Funk Church” jam session at Seattle’s historic jazz club The Royal Room. It was here that High Pulp’s founding members discovered one another. An inexplicable force pulled the collective together to produce the high-octane jazz, funk, hip-hop, punk, psychedelic cocktail that soon became their signature sound.
In 2019, High Pulp’s orbit collided with three well-known Seattle-based R&B/soul artists - JusMoni, Falon Sierra, and Shaina Shepherd (BEARAXE) - bringing vocalists into High Pulp’s extended musical family for the first time. Each of these artists joined in writing and recording a track with High Pulp, and together the three tracks formulate the Light Fix EP (released Fall 2019).
Now, the story continues with UK-based label KingUnderground, who released High Pulp's debut full-length Bad Juice on deluxe 2xLP vinyl (Fall 2020) and who is also releasing Mutual Attraction.
Mutual Attraction is a trilogy of trilogies where each track is a cover performance intended to honor the original composition while also electrifying it true High Pulp style. In the way that music is a grand tapestry of past, present, and future threads woven together, the Mutual Attraction series explores what happens when an artist meditates deeply on the threads of their musical upbringing and reweaves them into the musical present, repeatedly asking the question: “What if?”
"High Pulp answers the new millennium’s post-trip-hop, -indie, -ambient, -drum & bass, etc. contemporary with vinyl sharp grooves, macramé arrangements, and session-level instrumentation" - Earshot Jazz
“There just aren’t many bands making music like this right now” - What’s Up! Magazine
This album contains no booklet.