Welcome to Studio5 HS French Connection

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
26.01.2023

Album including Album cover

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Formats & Prices

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FLAC 44.1 $ 11.30
  • 1 Welcome to Studio5 06:07
  • 2 Kiss My Leg 04:56
  • 3 Ritournelle 06:17
  • 4 Memories of a Lime Tree 06:15
  • 5 Simone 06:41
  • 6 Romane's Boogaloo 08:05
  • 7 Waltz for Ulrike 05:50
  • 8 Ach, Paris... 05:03
  • Total Runtime 49:14

Info for Welcome to Studio5

Es ist wieder so weit: Patrick Manzecchi veröffentlich "Welcome to Studio5". Patrick Manzecchi gehört seit mehr als 25 Jahren zu den erfahrensten Sidemen Deutschlands. Stars wie Sheila Jordan, Pee Wee Ellis und Fred Wesley, Paolo Fresu, Arthur Blythe, Harry Allen, Scott Hamilton, Bobby Watson, Richie Beirach und George Mraz, aber auch deutsche Koryphäen wie Gregor Hübner, Steffen Schorn, Sebastian Studnitzky, Torsten Goods, Thomas Siffling, Lyambiko, Anke Helfrich und Lisa Bassenge sind da nur einige wenige Namen, die genannt werden sollten, wenn es um die musikalischen Qualitäten des Schlagzeugers geht.

Gegründet wurde diese Band vor 15 Jahren vom deutschen Bassisten Herbert Stengele als musikalische Verbindung von dessen Lebens- und Wirkungsmittelpunkt in Metz (F) in seine alte Heimat Kißlegg (D). Entstanden ist eine äußerst spannende und abwechslungsreiche Produktion mit zeitgenössischen, aber stets swingenden Eigenkompositionen, die Mitte März live während eines Konzerts im Kißlegger Studio 5 mitgeschnitten wurden.

Nach 4 Produktionen unter eigenem Namen zwischen 2000 und 2017 (darunter die ebenfalls auf e113 produzierte und für die Bestenliste 3/17 der Deutschen Schallplattenkritik nominierte CD „Rectilinear“ mit Richie Beirach) ist ein reines Solo-Werk aus 24 Schlagzeug- und Percussion-Soli entstanden. Interessant daran ist, dass sich Manzecchi selbst nicht so sehr als Techniker, sondern vielmehr als Klangmaler versteht. Musikalische Gimmicks sind ihm ohnehin fremd, und so ist ein eher spontanes Werk entstanden, ohne Overdubs, ohne Nachbearbeitung – pur, spontan und stets authentisch. Die daraus resultierende Vielfalt veranlasste den Musiker, einen Gesamtbogen zu entwerfen, der den Hörer einlädt, genauer hinzuhören, statt sich eben nur beeindrucken zu lassen. Hier wird niemand abgeholt, sondern vielmehr auf eine Reise mitgenommen, die ins Innere führt – poetisch und intim, aber durchaus spannend und kreativ.

Gewidmet ist dieses Gesamtwerk keinem Geringeren als Patricks Vater Franco Manzecchi (1931-1979), der Zeit seines Lebens einer der aktivsten europäischen Schlagzeuger war und mit Größen wie Chet Baker, Dionne Warwick, Memphis Slim, Jean-Luc Ponty, Stéphane Grappelli, Clark Terry, Mezz Mezzrow, Woody Shaw, Donald Byrd, Eric Dolphy, Dexter Gordon, Joe Henderson, Don Byas, Hank Mobley, Bud Powell, Jan Hammer, Larry Young, Barney Kessel u.v.m. musizierte – und der seinen Sohn nach dessen Aussagen noch immer inspiriert.

HS French Connection:
Herbert Stengele, Klarinette
Lothar Kraft, Klavier
Patrick Manzecchi, Schlagzeug
Patrice Lerech, Trompete
Damien Prud’homme, Saxophon




Patrick Manzecchi
was born in Paris (F) in 1969. He is the son of Franco Manzecchi who was one of Europe’s most in-demand drummers of his generation (Chet Baker, Bud Powell, Eric Dolphy, Clark Terry, Dexter Gordon to name a few). The father tragically dies in 1979 after moving from Paris to Konstanz (D) in 1977 with his family. „The loss of my beloved daddy drove me to Jazz. Strangely enough, I immediately was attracted to the music and not necessarily to the drums at first“, says Patrick, and „Jazz was and is my solace, my sanctuary“. Nevertheless, the 10 years old son Patrick starts to play daddy’s drums, rather by coincidence, just for fun, and soon tries to copy what the drummers do he listens to. His love, his motivation indeed are not so much the drummers but the musical universe itself: Duke Ellington, Charlie Parker, Dizzy Gillespie are his early heroes – a bit later, at age thirteen, John Coltrane, Thelonious Monk, Charles Mingus, Miles Davis and many more join in. But there’s no great music without great drummers. So, until now Elvin Jones, Tony Williams, Max Roach, Art Blakey, Kenny Clarke, Roy Haynes, Philly Joe Jones, Shelly Manne, Stan Levey, his father Franco Manzecchi, Jimmy Cobb, Albert ‚Tootie‘ Heath, Vernell Fournier, Frankie Dunlop, Ben Riley, Alan Dawson, Sam Woodyard, Joe Harris, Billy Higgins, ‚Jabali‘ Billy Hart, Joe Chambers, Jack deJohnette, Al Foster, Daniel Humair, Jon Christensen (who endows Patrick with his famous Gretsch drum set), Peter Erskine, Bill Stewart, Victor Lewis, Kenny Washington and Jeff ‚Tain‘ Watts remain under his favorite influences on the instrument. Other drummers from the Soul and Fusion era are Clide Stubblefield, Bernard ‚Pretty‘ Purdie, Steve Jordan, Alex Acuna, Vince Wilburn, Dennis Chambers, Billy Cobham, Mike Clark, Steve Gadd. In his teens, he even manages to watch most of them in live which calls Patrick to be very decisive for him. He notes about his idols while interviewed: „It’s about personality!“

After graduating school Patrick begins his studies of languages (italian/french) but quits and finally opts entirely for Music after all those years. He’s freelancing quite a time and soon former Duke Ellington-bassist Jimmy Woode recognizes his undeniable talent and announces him funnily as „King of Schlagzeugwerk“ at concerts while worldwide renowned pianist Barry Harris (Dexter Gordon, Cannonball Adderley) adds the confirmation „You really know the stuff.“ after a remarkable one week stint together in 1999 – and it is exactly that year too that Patrick works for the first time with another mentor of him, the unmatched legend Richie Beirach (Stan Getz, Dave Liebman, Chet Baker) who calls him to be „the most talented drummer in Germany“ back then, what heavily motivates Patrick to go ahead and finally become a complete and professional drummer: he decides to visit the drum school „Drummer’s Focus“ in Stuttgart to learn how to read music although being completely self-taught. Patrick Manzecchi never stopped to grow musically ever since and has always appreciated to encounter new challenges – from all traditional Jazz forms over Free to Rock and Funk.



This album contains no booklet.

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