Michael Spyres, Orchestre Philharmonique de Strasbourg & Marko Letonja
Biography Michael Spyres, Orchestre Philharmonique de Strasbourg & Marko Letonja
Michael Spyres
Der US-amerikanische Tenor Michael Spyres ist einer der herausragendsten Sänger seines Fachs und tritt an den international renommiertesten Opern- und Konzerthäusern sowie bei führenden Festivals auf. Sein umfangreiches, auf zahlreichen CDs dokumentiertes Repertoire reicht vom Barock über Mozart bis Britten, wobei er sich inbesondere als Belcanto-Sänger und in französischen Partien einen Namen gemacht hat.
In den letzten Jahren gab Michael Spyres viele erfolgreiche Hausdebüts: an der Metropolitan Opera als Faust (La Damnation de Faust), an der Wiener Staatsoper als Don Ramiro (La Cenerentola), an der Pariser Opéra als Tito (La clemenza di Tito), an der Bayerischen Staatsoper als Hoffmann (Les Contes d’Hoffmann), am Opernhaus Zürich als Orlando (Orlando paladino), am Theater an der Wien als Licinius (La Vestale), an der Philadelphia Opera als Edgardo (Lucia di Lammermoor), an der Oper Frankfurt als Vasco da Gama (L’Africaine) und am Grand Théâtre de Genève als Gualtiero (Il pirata). Außerdem sang er die Titelrolle in Benvenuto Cellini bei den BBC Proms, beim Festival Berlioz in La Côte-Saint-André sowie in der Berliner und der Pariser Philharmonie, Pollione (Norma) am Opernhaus Zürich und am Teatro Real in Madrid, Florestan (Fidelio) am Théâtre des Champs-Élysées in Paris sowie Fernand (La Favorite) in Houston und am Liceu in Barcelona, wo er auch als Mozarts Mitridate auf der Bühne stand.
Weitere Höhepunkte in Spyres’ Karriere waren Il viaggio a Reims und La donna del lago an der Mailänder Scala, La donna del lago und Mitridate am Royal Opera House, Covent Garden, Les Contes d’Hoffmann am Liceu, La gazza ladra an der Semperoper Dresden, Guillaume Tell und Mitridate an der Monnaie in Brüssel, La traviata an der Lyric Opera of Chicago, Mitridate und Carmen am Théâtre des Champs-Élysées, La Damnation de Faust und Beethovens Missa solemnnis bei den BBC Proms, Il trionfo del Tempo e del Disinganno beim Festival d’Aix-en-Provence sowie La donna del lago, Ciro in Babilonia und Aureliano in Palmira beim Rossini Opera Festival in Pesaro.
Michael Spyres, in Mansfield (Missouri) geboren, studierte in den USA und später am Konservatorium in Wien. Internationale Aufmerksamkeit erregte er erstmals 2008 als Rossinis Otello beim Festival Rossini in Wildbad und als Tamino an der Deutschen Oper Berlin. Zu den Dirigenten, mit denen er zusammengearbeitet hat, zählen Andrew Davis, Mark Elder, John Eliot Gardiner, Edward Gardner, Valery Gergiev, Emmanuelle Haïm, Fabio Luisi, Michele Mariotti, Riccardo Muti, Yannick Nézet-Séguin, Kirill Petrenko, Evelino Pidò, Christophe Rousset, Simone Young und Alberto Zedda.
Marko Letonja
Marko previously served as Chief Conductor of the Orchestre Philharmonique de Strasbourg from 2012 to 2021, a tenure that featured collaborations with renowned artists such as Isabelle Faust, Stephen Hough, Nemanja Radulović, and Jean-Efflam Bavouzet. His recent recording with the orchestra and vocalist Michael Spyres, entitled Baritenor, quickly amassed critical acclaim and was chosen as one of the top 10 classical albums of 2021 by The Times and winning the 2022 Gramophone Award for Vocal Album of the Year. Marko was also awarded the Helpmann Award for Best Symphony Orchestra Concert for a concert performance of Wagner’s Tristan und Isolde with Nina Stemme and Stuart Skelton.
Marko has been invited to guest conduct a number of the world’s most prestigous orchestras, including the Vienna Symphony, Munich Philharmonic, Orchestre de la Suisse Romande, Hamburg Symphony, Salzburg Mozarteum, Orchestra Filarmonica della Scala, the Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, and the Berlin Radio Symphony. He has previously held further titled positions, including Chief Conductor of the Tasmanian Symphony Orchestra, and Chief Conductor of Sinfonieorchester Basel and the Theater Basel, where he recorded a complete cycle of symphonies by Felix Weingartner and conducted new productions of Tannhäuser, La Traviata, Der Freischütz, Boris Godunov, Tristan und Isolde,Rigoletto, and Don Giovanni.
In 2024/2025, Marko celebrates the 200th anniversary season of the Bremen Philharmonic, which will include guest artists such as Frank Peter Zimmerman, Jean-Efflam Bavouzet, Emmanuel Tjeknavorian, and Tabea Zimmermann.
More recent and forthcoming highlights include an extensive UK tour with the Orchestre Philharmonique de Strasbourg; a production of Tales of Hoffman at the New National Theatre in Tokyo, Jenůfa with Stuttgart Opera, Cunning Little Vixen with Deutsche Oper; a filmed Springtime in Amsterdam at the Dutch National Opera; and productions of Schreker’s Der Schatzgräber and Ginastera’s Beatrice Cenci at the Opéra National du Rhin in Strasbourg, the latter of which won the Grand Prix for Best Opera Production of the Syndicat Professionnel de la Critique in 2019.
An avid enthusiast of the music of Wagner, Marko has also conducted the Ring Cycle at both the Royal Swedish Opera and Teatro Saõ Carlos in Lisbon, as well as productions of Parsifal, Die Walküre, and Götterdämmerung at the Opéra National du Rhin.
Previously, Marko has also conducted at the Vienna State Opera (Queen of Spades and Tales of Hoffman), the Grand Théâtre of Geneva (among others Medea and Manon), the Teatro dell’Opera in Rome (Roméo et Juliette), the Semperoper in Dresden (Nabucco), Teatro alla Scala in Milan (Il dissoluto assolto by José Samarago in combination with Hindemith’s Sancta Susanna; The Makropulos Case as well as Tales of Hoffman), the Staatsoper Berlin (Madama Butterfly), the Deutsche Oper Berlin (La Traviata), the Opéra National du Rhin (Walküre, Götterdämmerung, Der Fliegender Holländer, The Makropulos Case, Queen of Spades), and at the Teatro Lirico in Cagliari (Cavalleria Rusticana, I Pagliacci, and Der Fliegende Holländer).
Marko Letonja began his studies as a pianist and conductor at the Music Academy of Ljubljana and graduated as a student of Otmar Suitner at the Academy of Music and Theatre in Vienna in 1989. Only two years later he became Music Director of the Slovenian Philharmonic Orchestra in Ljubljana, which he conducted until 2003.