Cover Leonarda: Complete Trio Sonatas

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
26.08.2022

Label: Brilliant Classics

Genre: Classical

Subgenre: Chamber Music

Artist: Ensemble Giardino di Delizie & Ewa Anna Augustynowicz

Composer: Isabella Leonarda (1620-1704)

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  • Isabella Leonarda (1620 - 1704): Trio Sonata, Op. 16, Sonata Quarta:
  • 1 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Quarta: I. Presto. Adagio. Presto. Solo. Allegro. Solo. Prestissimo. Adagio. Presto. Adagio. Presto. Adagio 11:13
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Settima:
  • 2 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Settima: II. 4/4. Largo. 4/4. 6/8 07:33
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Prima:
  • 3 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Prima: III. Allegro. Largo. Adagio. Aria, allegro. Solo. Vivace 10:58
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Undecima:
  • 4 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Undecima: IV. 6/4. Allegro. 12/8. Adagio. Allegro 05:47
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Terza:
  • 5 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Terza: V. Adagio. Presto. Adagio. Solo, largo. Presto. Solo. Prestissimo. Solo, largo. Presto. Adagio. Allegro 07:21
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Ottava:
  • 6 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Ottava: VI. 6/8. 3/2. 4/4. 3/2. Spiritoso. 3/2 04:55
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Sesta:
  • 7 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Sesta: VII. 4/4. 3/1. 4/4 03:20
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Quinta:
  • 8 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Quinta: VIII. Adagio. Prestissimo. Adagio. Presto. 3/2. Adagio. Presto. Adagio. Presto. 3/2 05:00
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Nona:
  • 9 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Nona: IX. Presto. Largo. 4/4. Prestissimo 03:43
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Seconda:
  • 10 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Seconda: X. Largo. Spiritoso. Allegro. Adagio. Allegro. Largo 07:45
  • Trio Sonata, Op. 16, Sonata Decima:
  • 11 Leonarda: Trio Sonata, Op. 16, Sonata Decima: XI. Spiritoso. Presto. Presto. Adagio. Presto. Presto. Adagio. Presto. Presto. Spiritoso 04:36
  • Total Runtime 01:12:11

Info for Leonarda: Complete Trio Sonatas

Die aus einer adligen Familie stammende Isabella Leonarda (1620-1704) trat im Alter von 16 Jahren in das Ursulinenkloster in der piemontesischen Stadt Novara ein. Nach ihrem Ordenseintritt lebte sie dort für den Rest ihres Lebens als Ordensschwester, später als Musikdirektorin und Mutter Oberin. Offenbar war sie schon früh musikalisch begabt, denn die erste ihrer veröffentlichten Musiksammlungen stammt aus dem Jahr 1640, als sie gerade 20 Jahre alt war.

Nach dem Brilliant Classics Porträt des vokalen Schaffens von Isabella Leonarda durch die Cappella Artemisia unter der Leitung von Candace Smith (96626), präsentiert das reine Frauenensemble Giardino di Delizie eine Reihe von 11 Triosonaten, die 1683 als Op. 16 der Komponistin veröffentlicht wurden. Isabella widmete sie der Jungfrau Maria mit einer andächtigen Vorrede: "Wenn diese Stücke der Welt nicht gefallen, bin ich zufrieden, wenn sie Dir gefallen, denn Du schätzt das Herz mehr als den Verstand.

In der Tat gefiel Isabellas Musik dem Rest der Welt zu jener Zeit sehr gut: Ein französischer Sammler schrieb: "Alle Werke dieser berühmten und unvergleichlichen Isabella Leonarda sind so schön, so charmant, so brillant und gleichzeitig so kenntnisreich und weise ... dass ich sehr bedaure, sie nicht alle zu besitzen.

Obwohl die Sonaten nicht die kühnen Kontraste oder die reiche Harmonie ihres Zeitgenossen Corelli aufweisen, überragen sie dennoch viele andere zeitgenössische Beispiele der Gattung, nicht zuletzt durch die improvisatorische Freiheit ihrer Komposition, insbesondere in den langsamen Sätzen. Sie sind für zwei Violinen, Violone und Orgel-Continuo geschrieben, was sie zu Triosonaten macht, in denen der Violone parte gleichberechtigt mit den Violinen dialogisiert.

Die bisherigen Alben dieses spannenden Ensembles für Alte Musik wurden von der internationalen Presse durchweg positiv aufgenommen. Die Aufführung klingt völlig natürlich, voller Spontaneität und voller Energie. Es ist klar, dass die Gruppe diese Musik wirklich mag und nicht nur versucht, sie zu belehren" (Lonati, 95590 theclassicreview. com). Giardino di Delizie... gehen energisch und phantasievoll an diese schöne Musik heran... spielen mit Sensibilität und beträchtlicher Musikalität.' (Colista, 96033, earlymusicreview. com). Ein Garten der Genüsse, sensibel und wunderschön dargeboten, perfekt für jeden Liebhaber des Barock. (Gems of the Polish Baroque, 95955, MusicWeb International).

Die einzigen Instrumentalwerke von Isabella Leonarda sind die zwölf Sonaten für 1, 2, 3 und 4 Instrumente, die zum Opus 16 gehören. Keine Frau vor Leonarda produzierte so viel nicht-liturgische Musik, und sie ist die einzige Frau des 17. Jahrhunderts, die Sonaten für die Kirche veröffentlichte. Die ersten elf Sonaten in dieser Aufnahme sind für zwei Violinen, Violone und Orgel-Continuo geschrieben, d. h. sie sind allesamt Triosonaten, in denen die Violonestimme gleichberechtigt mit den Violinen dialogisiert. Diese hervorragenden Werke zeigen, dass Leonarda zu der Gruppe von Komponisten des 16. Jahrhunderts gehört, die maßgeblich zur Entwicklung der Triosonate beigetragen haben, einer Gattung, die später von Arcangelo Corelli perfektioniert wurde.

Das 2014 von der Geigerin Ewa Anna Augustynowicz gegründete Ensemble Giardino di Delizie ist ein Frauenquartett von Experten für Alte Musik, das in Rom beheimatet ist, aber international arbeitet, nicht nur untereinander, sondern auch mit Gruppen von Christophe Coin, Enrico Onofri, Fabio Bondi und anderen Koryphäen der modernen Barockmusik. Ihre früheren Aufnahmen mit Musik von Lonati (BC 95590), Colista (BC 96033) und Stradella (BC 96079) wurden von der internationalen Presse begeistert aufgenommen.

Ensemble Giardino di Delizie
Ewa Anna Augustynowicz, Leitung




The Ensemble Giardino di Delizie
is a Roman Baroque Ensemble and was founded in 2014 by its artistic director Ewa Anna Augustynowicz, PhD. The ensemble is a collective of Polish, Italian and Eastern European musicians and has a varying structure from string duets to small chamber orchestra and its musicians specialized with internationally renowned masters, such as Enrico Onofri, Marco Ceccato, Enrico Gatti, Andrea Coen, Giovanni Togni, Dmitry Sinkowsky, Amandine Beyer, Marco Testori. Franco Pavan etc. In addition to the high level of training and specialization, the members of the group work regularly with different ensembles including Les Eléments, Divino Sospiro, Capella Cracoviensis, Accademia Montis Regalis, Europa Galante, Arianna Art Ensemble, Collegium Pro Musica, Quatuor Mosaiques, Concerto Romano, Accordone and Pomo d'Oro.

Alongside the musical activity, the ensemble also conducts research in the field of musicology with particular regard to the Roman and Polish Baroque repertoire, rediscovering forgotten authors and trying to draw bridge between these two countries. Due to its unique binational character, the ensemble is particularly interested in the peculiarities of their own musical languages. The musicians are strongly convinced of the need of “saper ben parlare per ben suonare”, thus their research starts with a proper phonetic analysis of each langugaes to make them present in the execution and interpretation of the musical pieces. Hence, their performances are rich in sweet tones of Italian Corellian passages on the one side and and vigorous and lively sounds of the Polish dances on the other side. The ensemble’s performances, particularly intense and exciting, are in fact the result of extensive historical surveys to rediscover masterpieces of Italian composers who have had the center of its activities in the Rome of Alessandro Stradella, Arcangelo Corelli and Alessandro Scarlatti during the long poignant and bright sunset of the Roman polyphonic style and those of Polish and Italian composers such as Marcin Mielczewski, Adam Jarzebski, Tarquinio Merula who had their centre of activity at the court of the Polish kings.

The ensemble is based in Rome and since its foundation pursued its activity in important institutions such as the Circle of the Armed Forces at the Ministry of Defence in Rome, Umberto Theatre, the Polish Church of St. Stanislaus in Rome, different cultural associations and others. The group participated in festivals such as the Festival of Music Rome; Almisonis Melos Chivasso, Turin; Musica Antica a San Rufo, Rieti; Sulle Ombre del Cusanino Filottrano, Marche; Santa Rita Basilica of Cascia and Concerti di Campagna, Monte Compatri. In August 2016 the ensemble performed with a great success at two important European festivals: the BRQ Vantaa Music Festival (Helsinki) and the Oude Musik Festival (Utrecht). In February 2017 the ensemble went on tournee in Poland giving concerts as a special guest at the Schola Cantorum Early Music Festival in Kalisz, at the Wilanow Palace in Warsaw and for the Societa Dante Alighieri in Katowice. In August 2017 the ensemble played with a great succes at the festival Barok na Spiszu in Poland. In 2018 Giardino di Delizie performed Polish Baroque music in various occasions celebrating 100 anniversary of the Polish independence (Turin University, Societa’ del Giardino in Milan, Museum of Instruments in Rome). In December 2018 the ensemble played in Naples for the concert series organized by Centro della Pietà de’ Turchini. The ensemble has been invited to perform during the Festival de Música Antiga dels Pirineus in Spain in 2019.

Recently, as a result of intense musicological research, the ensemble recorded its first CD for Brilliant Classics with 10 Triosonatas by Carlo Ambrogio Lonati, a still quite unknown Roman Baroque composer. It is the first modern recording of all these sonatas and Carlo Ambrogio Lonati and Roman composers are in focus of ensemble's musicological survey. In April 2019 the group has recorded its second CD, this time of the 17th century Polish Baroque Composers. This CD should be published by Brilliant Classics at the beginning of 2020. The group is already working its 3d CD with never recorded music to be recorded in the Autumn 2019. The musicians of the Giardino di Delizie perform their repertoire on historical instruments, copies of important Italian manufacturers.



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