Wolf: Italienisches Liederbuch Carolyn Sampson, Allan Clayton, Joseph Middleton

Cover Wolf: Italienisches Liederbuch

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
01.07.2022

Label: BIS

Genre: Classical

Subgenre: Vocal

Artist: Carolyn Sampson, Allan Clayton, Joseph Middleton

Composer: Hugo Wolf (1860-1903)

Album including Album cover Booklet (PDF)

?

Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 96 $ 14.90
  • Hugo Wolf (1860 - 1903): Italienisches Liederbuch:
  • 1 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 1, Auch kleine Dinge können uns entzücken 02:13
  • 2 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 2, Mir ward gesagt, du reisest in die Ferne 02:00
  • 3 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 3, Ihr seid die Allerschönste weit und breit 01:33
  • 4 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 4, Gesegnet sei, durch den die Welt entstund 01:31
  • 5 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 5, Selig ihr Blinden, die ihr nicht zu schauen 01:45
  • 6 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 6, Wer rief dich denn? Wer hat dich herbestellt 01:01
  • 7 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 7, Der Mond hat eine schwere Klag' erhoben 02:19
  • 8 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 8, Nun laß uns Frieden schließen, liebstes Leben 01:36
  • 9 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 9, Daß doch gemalt all deine Reize wären 01:54
  • 10 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 10, Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen 01:09
  • 11 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 11, Wie lange schon war immer mein Verlangen 02:32
  • 12 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 12, Nein, junger Herr, so treibt man's nicht, fürwahr 00:42
  • 13 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 13, Hoffärtig seid Ihr, schönes Kind, und geht 00:39
  • 14 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 14, Geselle, woll'n wir uns in Kutten hüllen 02:26
  • 15 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 15, Mein Liebster ist so klein, daß ohne Bücken 01:31
  • 16 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 16, Ihr jungen Leute, die ihr zieht ins Feld 01:09
  • 17 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 17, Und willst du deinen Liebsten sterben sehen 02:04
  • 18 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 18, Heb' auf dein blondes Haupt und schlafe nicht 01:33
  • 19 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 19, Wir haben beide lange Zeit geschwiegen 02:20
  • 20 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 20, Mein Liebster singt am Haus im Mondenscheine 01:20
  • 21 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 21, Man sagt mir, deine Mutter woll es nicht 01:00
  • 22 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 22, Ein Ständchen Euch zu bringen kam ich her 01:10
  • 23 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 23, Was für ein Lied soll dir gesungen werden 01:48
  • 24 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 24, Ich esse nun mein Brot nicht trocken mehr 01:34
  • 25 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 25, Mein Liebster hat zu Tische mich geladen 00:56
  • 26 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 26, Ich ließ mir sagen und mir ward erzählt 02:21
  • 27 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 27, Schon streckt' ich aus im Bett die müden Glieder 01:38
  • 28 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 28, Du sagst mir, daß ich keine Fürstin sei 01:16
  • 29 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 29, Wohl kenn' ich Euren Stand, der nicht gering 01:46
  • 30 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 30, Laß sie nur gehn, die so die Stolze spielt 01:20
  • 31 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 31, Wie soll ich fröhlich sein und lachen gar 01:27
  • 32 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 32, Was soll der Zorn, mein Schatz, der dich erhitzt 01:37
  • 33 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 33, Sterb' ich, so hüllt in Blumen meine Glieder 02:36
  • 34 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 34, Und steht Ihr früh am Morgen auf vom Bette 03:00
  • 35 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 35, Benedeit die sel'ge Mutter 03:52
  • 36 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 36, Wenn du, mein Liebster, steigst zum Himmel auf 01:28
  • 37 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 37, Wie viele Zeit verlor ich, dich zu lieben 01:18
  • 38 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 38, Wenn du mich mit den Augen streifst und lachst 01:37
  • 39 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 39, Gesegnet sei das Grün und wer es trägt 01:29
  • 40 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 40, O wär dein Haus durchsichtig wie ein Glas 01:22
  • 41 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 41, Heut Nacht erhob ich mich um Mitternacht 01:35
  • 42 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 42, Nicht länger kann ich singen, denn der Wind 00:53
  • 43 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 43, Schweig einmal still, du garst'ger Schwätzer dort 01:01
  • 44 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 44, O wüßtest du, wie viel ich deinetwegen 01:23
  • 45 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 45, Verschling der Abgrund meines Liebsten Hütte 01:14
  • 46 Wolf: Italienisches Liederbuch: No. 46, Ich hab in Penna einen Liebsten wohnen 00:54
  • Total Runtime 01:14:52

Info for Wolf: Italienisches Liederbuch

Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch wurde 1896 in fieberhaften Anfällen komponiert, unterbrochen von langen Perioden der Untätigkeit, und fertiggestellt. Die 46 Lieder sind Vertonungen von Gedichten in deutscher Sprache von Paul Heyse nach italienischen Volksliedern - Miniaturen mit einer Dauer von meist weniger als 2 Minuten. Heyses Sammlung umfasste mehr als 350 Gedichte, doch Wolf ignorierte die Balladen und Klagelieder und konzentrierte sich fast ausschließlich auf die Rispetti. Dabei handelt es sich um kurze Liebesgedichte, die vor dem Hintergrund einer toskanischen Landschaft die alltäglichen Eifersüchteleien, Flirts, Freuden und Verzweiflungen von verliebten Männern und Frauen schildern. Heyses Übersetzungen verstärken oft das einfache Italienisch der Originalgedichte, und Wolfs Vertonungen stellen ihrerseits eine weitere Steigerung der Emotionen dar. Auch wenn es sich um Miniaturen handelt, so treffen viele der Lieder doch auf unvergessliche Weise ins Herz.

Wenn Wolfs Liederbuch in seiner Gesamtheit aufgeführt wird, geschieht dies in der Regel durch einen männlichen und einen weiblichen Sänger, obwohl dies in der Partitur nicht angegeben ist. Es ist nicht ungewöhnlich, dass sie transponiert werden, aber die Lieder sind für hohe Stimmen geschrieben und werden hier von einer Sopranistin und einem Tenor - Carolyn Sampson und Alan Clayton - mit Joseph Middleton am Klavier vorgetragen. Die Interpreten haben sich dafür entschieden, die Lieder in der Reihenfolge vorzutragen, in der sie in der gedruckten Sammlung erscheinen, und sie unter sich aufzuteilen.

Allan Clayton, Tenor
Carolyn Sampson, Sopran
Joseph Middleton, Klavier




Allan Clayton
The breadth of Allan Clayton’s vocal and dramatic range is demonstrated by his acclaimed performances in title roles ranging from Britten’s Albert Herring and Brett Dean’s Hamlet to Berlioz’s La Damnation de Faust and Bernstein’s Candide.

Highlights of the 2020/21 season inlclude his debut as Peter Grimes at the Teatro Real Madrid in a new production by Deborah Warner.

He has worked at leading opera houses around the world, appearing as David (Die Meistersinger von Nürnberg) at the Royal Opera House, Covent Garden, and the Bavarian State Opera, Ferdinand (Miranda) at the Opéra Comique in Paris and in several of Barrie Kosky’s productions at the Komische Oper in Berlin, including Tamino (Die Zauberflöte), Castor (Castor et Pollux), Jupiter (Semele) and the title role in Candide.

Allan Clayton has appeared at the BBC Proms several times since his debut in 2008, including in Britten’s War Requiem, Berlioz’s L’Enfance du Christ and the title roles in Handel’s Jephtha and Stravinsky’s Oedipus Rex. His world premiere performance of Gerald Barry’s Canada from 2017 was shown as part of the revised 2020 BBC Proms, when he also sang Britten’s Nocturne in a live broadcast.

He performs regularly at Wigmore Hall, including as part of a recent Britten Series he curated, and has given song recitals worldwide. Several composers have written song cycles with his voice in mind, including Mark-Anthony Turnage’s Refugee and Josephine Stephenson’s Une Saison en enfer. An advocate of contemporary music, he appeared in the world premieres of George Benjamin’s Written on Skin, Jonathan Dove’s The Adventures of Pinocchio and Gerald Barry’s Alice’s Adventures Under Ground.

Recent concert appearances with the London Symphony Orchestra include Elgar’s The Dream of Gerontius under Mark Elder and Britten’s Spring Symphony under Simon Rattle, as well as Mendelssohn’s Elijah with BBC Symphony Orchestra and Sakari Oramo.

His discography includes Handel’s Messiah, Joshua, Acis and Galatea and Belshazzar, Britten’s Saint Nicolas and Serenade for tenor, horn and strings, the album Songs to the Moon with the Myrthen Ensemble, Mozart’s Zaide and Die Schuldigkeit des ersten Gebots as well as the world premiere recording of Benjamin’s Written on Skin.

Allan Clayton won the WhatsOnStage Award for excellence in opera and the Royal Philharmonic Society’s singer award in 2018. He is an associate of the Royal Academy of Music, where he studied after St John’s College, Cambridge.

Carolyn Sampson
has enjoyed notable successes worldwide in repertoire ranging from early baroque to the present day. On the opera stage she has appeared with companies including the English National Opera, Glyndebourne Festival Opera, Opéra de Paris and Opéra National du Rhin. In concert she performs regularly at the BBC Proms and with orchestras including the Bach Collegium Japan, Concertgebouworkest, Leipzig Gewandhaus Orchestra, Vienna Symphony Orchestra and with numerous orchestras in the USA. A consummate recitalist, she appears regularly at the Wigmore Hall and has performed at prestigious venues across Europe and in the USA, as well as a recital tour of Japan. Carolyn Sampson has an extensive discography earning accolades including the recital award in the 2015 Gramophone Awards, a Diapason d’Or and nomination for Artist of the Year in the 2017 Gramophone Awards. Together with Joseph Middleton she has recorded a series of acclaimed recital discs for BIS including ‘A Verlaine Songbook’, ‘A Soprano’s Schubertiade’, ‘The Contrast’ – an anthology of English poetry in song – and ‘Album für die Frau’ with songs by Robert and Clara Schumann.

Joseph Middleton
The highly acclaimed pianist Joseph Middleton specialises in the repertoire of chamber music and song. He has enjoyed partnerships with Sir Thomas Allen, Dame Felicity Lott, Carolyn Sampson, Dame Sarah Connolly, Ian Bostridge, Christopher Maltman, Kate Royal, Wolfgang Holzmair, Iestyn Davies, Christiane Karg, Louise Alder, Mark Padmore and Katarina Karnéus in venues including New York’s Alice Tully Hall, the Vienna Konzerthaus, Amsterdam Concertgebouw, Cologne Philharmonie, Zürich Tonhalle, Luxembourg Philharmonie and London’s Wigmore Hall. He is a regular guest at festivals in Aix-en-Provence, Aldeburgh, Edinburgh, Munich, Stuttgart, Frankfurt, Ravinia, San Francisco, Toronto and Vancouver as well as the BBC Proms, and is heard frequently in his own series on BBC Radio3. Joseph Middleton is director of Leeds Lieder, musician in residence at Pembroke College Cambridge and a professor at his alma mater, the Royal Academy of Music. He has a fast-growing and award-winning discography and was the recipient of the Royal Philharmonic Society’s Young Artist of the Year Award in 2017.



Booklet for Wolf: Italienisches Liederbuch

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO